Honda MSX 125 wordt ‘Grom’ en krijgt update voor 2021

We herinneren ons allemaal wel de Dax, waarmee Honda ‘t jonge volkje sinds 1963 richting z’n zwaardere motoren probeert te verleiden. Een strategie die het merk over de jaren heen heeft aangehouden met de Ape en de Monkey – die in 2018 nog een erg geslaagde update kreeg. Voor wie wel hield van kleine motorfietsen, maar ‘t toch een tikkeltje moderner wilde, heeft Honda sinds 2013 de MSX125 (Mini Street X-treme 125) in de rangen. Dik zeven jaar later, en met de Euro5-normen voor de deur, is het hoog tijd voor een update. En voor een nieuwe naam: de MSX125 heet nu voluit MSX125 Grom – ‘Grom’ voor de vrienden – zoals hij sinds z’n geboorte bekend staat in de VS en Japan. Bekt alvast lekkerder.

 class=

Terug naar de tekentafel
De (ver)nieuw(d)komer krijgt alvast compleet hertekend kuipwerk in een drietal frisse kleuren. Dat kan je makkelijk demonteren (amper zes boutjes) om je Grom helemaal naar je eigen smaak te kneden, en herbergt onder meer een LED-koplamp, getrimd zadel, retro-ogende zijpanelen en tankcovers. Kleurgewijs springt de goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer in het oog, die in schril contrast staan met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Voorts valt meteen het nieuwe LCD-dashboard op, dat vanaf heden beschikt over een toerenteller en een versnellingsindicator.

Motorische update
Terwijl het rijwielgedeelte ongewijzigd blijft, pakt Honda uit met een nieuw en krachtiger motorblok. Dat Euro5-blok pronkt vanaf heden met een extra vijfde versnelling en iets meer puf: de luchtgekoelde 125cc tweeklepper presteert nu 9,8 pk bij 7.250 omwentelingen en 10,5 Nm bij 5.500 toeren. Het toevoegen van de vijfde versnelling zorgt niet enkel voor een rustigere rit op hogere snelheid, maar ook voor een topsnelheid van 94 km/u in plaats van 92 km/u voorheen. Het gemiddeld verbruik blijft onwaarschijnlijk laag, op 1,52 liter per 100 kilometer.

Nieuwe wielen
Ook nieuw op de MSX125 Grom zijn de twaalfduims vijfspaakswielen uit gegoten aluminium met brede 2,5 duims velgen. Om de kleine Grom tot een halt te roepen, rekent Honda op een hydraulisch bediende tweezuiger remklauw vooraan en een enkelvoudige setup achteraan, in combinatie met respectievelijk een 220 en 190 mm remschijf. Het ABS wordt daarbij ondersteund door een IMU. Prijzen en beschikbaarheid zijn voorlopig niet bekend.

Tech specs

MOTOR 
MotorypeLuchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen
Cilinderinhoud (cm3)125 cc
Boring & Slag50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding10.0:1
Max. vermogen7,2 kW (9,8pk) @ 7.250 tpm
Max. koppel10,5 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir1,1 L
BENZINESYSTEEM 
BrandstofsysteemPGM-FI
Benzinetankinhoud6 L
Benzineverbruik (WMTC)1,52 liter/100 km (65,7km/liter)
ELEKTRISCH SYSTEEM 
StarterElektrisch
Accucapacitiet12 V 3,5 AH
ACG Output225 W / 5.000 tpm
AANDRIJVING 
KoppelingNatte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen5 versnellingen
EindoverbrengingKetting
FRAME 
TypeStalen chassis met enkele centrale buis
CHASSIS 
Dimensies (L´B´H)1.760 mm x 720 mm x 1.015 mm
Wielbasis1.200 mm
Balhoofdhoek25 graden
Naloop84 mm
Zadelhoogte761 mm
Grondspeling180 mm
Draaicirkel1,9 meter
Rijklaar gewicht103 kg
OPHANGING 
Wielophanging voor31 mm USD voorvork 
Wielophanging achterMonoshock, stalen swingarm
WIELEN 
Type voorVijfspaaks aluminium
Type achterVijfspaaks aluminium
Velgen voorMT 2,5-12
Velgen achterMT 2,5-12
Banden voor120/70–12
Banden achter130/70–12
REMMEN 
Voorrem
220 mm enkele schijf met hydraulische tweezuigerklauw
Achterrem190 mm enkele schijf met hydraulische zuigerklauw
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA 
InstrumentenDigitaal LCD-dashboard met snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter
KoplampLED
AchterlichtLED

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red