Vonken op vrijdag: Deus x Zero SR/S

Fijn nieuws in de marge: Zero Motorcycles en Deus Ex Machina hebben hun krachten gebundeld om een volledig gecustomiseerde Zero SR/S te bouwen. De allereerste elektrische motor voor Deus Ex Machina, en meteen ook de laatste motor die de iconische custombouwer Michael Woolaway voor het lifestylemerk zal fabriceren. De klik kwam er volgens ‘Woolie’ op de 98e Pikes Peak International Hill Climb, en na een theekransje was de zaak beklonken: die elektrocustom moest en zou er komen. En zo geschiedde.

Lekker oldskool
De retro looks zijn alvast geen toeval, maar een gevolg van de manier waarop Woolaway de Deus Ex SR/S heeft opgebouwd. “Het verliep allemaal heel organisch, alles werd met de hand gebouwd. Zonder schetsen of aantekeningen, laat staan een computer. Enkel schuim, schuur- en snijmateriaal en een lintmeter – lekker oldskool. Net zoals ze ‘t in de jaren veertig of vijftig zouden doen.” Toen de vorm eenmaal af was, ging Woolaway aan de slag met honinggraatcarbon voor extra stijfheid waar nodig. Uiteindelijk kan je de hele kuip met vier boutjes vastschroeven op de standaard bevestigingsposities van de originele SR/S-kuip. “De hele neus woog amper 3,18 kg (7 pond) voor hij gelakt werd, maar daar kwam wel behoorlijk wat denkwerk bij kijken. Er zijn zelfs twee ingenieurs van Lockheed Martin – de befaamde vliegtuigfabrikant – komen helpen om ‘m helemaal op punt te krijgen.”

Vleugels voor de vorm
Afgezien van de gedeeltelijke blauwgroene kleurstelling, werd de Deus x Zero SR/S voornamelijk ondergedompeld in een laagje clearcoat, waardoor het carbon kuipwerk helemaal tot z’n recht komt. De winglets zijn volgens Woolaway vooral een optische zet: “Zo’n setje vleugels op de afgewerkte kuip, dat zag er gewoon echt cool uit. Ik had nog een stuk van een winglet van een F1-auto liggen, waaruit ik de basisvorm heb gesneden. De opstaande eindvleugels heb ik dan weer gebaseerd op de exemplaren van een Porsche raceauto. Ze zullen wel de nodige downforce en stabiliteit genereren op hoge snelheid.” Wat met zekerheid voor een upgrade qua prestaties zorgt, zijn de Showa WSBK voorvork en schokbreker, de carbon Dynamag-wielen en volledig aangepaste raceremmen van J.Juan. Wakkere bakkers zullen ongetwijfeld ook gemerkt hebben dat er geen met de voet te bedienen pedalen op deze machine zitten. Geen achterrem, dus? Niet helemaal. “We hebben gekozen voor een mooie custom duimrem van Spaanse makelij”, vertelt Woolaway.

 class=

Of je nu een pure petrolhead of elektrogek bent – elke echte motorliefhebber kan deze machine wel appreciëren, toch?

Bron: Zero Motorcycles

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke