Vernieuwde BMW R 1250 GS en GS Adventure

De BMW Gelande ünd Strasse is dit jaar 40 jaar jong en BMW wil dat luister bijzetten met vernieuwde modellen van hun vlaggenschip.

Laten we meteen met de deur in huis vallen, aan het motorblok en rijwielgedeelte verandert er zo goed als niks. Met z’n 1.254cc boxer-blok met Shiftcam variabele kleptiming-technologie, pompt ook de 2021 GS/GSA er 136 pk uit, volkomen volgens de Euro5-normen. Volgens BMW is dat voldoende en wij gaan hun daarin niet tegenspreken.   

Wat is er dan wel nieuw, horen we U vragen? Wel de Dynamic Traction Controle (DTC) en nieuwe Eco rijmodus komen als standaard. Evenals het nieuwe BMW Integral ABS Pro-systeem, een meer gesofistikeerde versie van het ABS, waarbij de ABS zich automatisch aanpast aan de gekozen rijmodus. De Hill Start Control die maakt dat je makkelijker bergop kan vertrekken omdat de achterrem automatisch blokkeert én lost wanneer je vertrekt is ook standaard, maar optioneel kan je nu een Hill Start Pro (HSC Pro) aanvinken op de optielijst, die nog steeds naar goede gewoonte ellenlang is. Zo staan ook de Pro-Rijmodi nog steeds op die optielijst, waarbij je je favoriete rijmodus zelf kan samenstellen naar je eigen voorkeuren, inclusief de dynamische motorremregeling.  

Op die optielijst staan wel geen verjaardagskaarsjes, maar wel snuggere LED-koplampen, omdat die zich automatisch aanpassen aan je hellingshoek om zo een optimale verlichting doorheen de bocht te blijven garanderen.  

En meest in het oog springen wellicht nog de verjaardagskleuren ’40 Year GS.’ Elke basisversie van de GS krijgt al een nieuwe kleur, waarbij je ook nog eens optioneel voor de Triple Black of Rally kleur kan kiezen. En daar bovenop heb je nu dus de ’40 year GS’-kleuren waarbij, nostalgisch als we zijn, instant fan zijn. Doet U ons maar zo’n zwart/gele, alstublieft, dankuwel.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui