“Goed voor 800 km op één tank”: Honda CB125F MY21!

Kent u ‘m nog? Honda’s absolute opstapper, de CB125F die inmiddels sinds 2015 op de markt is, krijgt een grondige makeover voor 2021. Blijven de aanpassingen qua design al bij al bescheiden, dan vinden we het gros van de nieuwigheden onder die vernieuwde pels: ledverlichting, een standaard middenbok, en een digitaal dashboard met ECO-meter bijvoorbeeld. Maar ook een waanzinnig zuinige en wrijvingsarme motor en een dieet waar menig sportieveling jaloers op zou zijn. 

800 km op één tank
Laat ons beginnen bij de opmerkelijke krachtbron: het nieuwe luchtgekoelde 124cc monocilinder eSP-blok met twee kleppen en enkele bovenliggende nokkenas is EURO5-compatibel. Het piekvermogen van 10,9 pk wordt bij 7.500 tpm geleverd, met maximale koppel van 10,9 Nm komt al bij 6.000 tpm vrij. Goed anderhalf paardje extra en een sprongetje voorwaarts van 0,7 Nm, beide bij een lager toerental (-250 tpm) ten opzichte van z’n voorganger. Al gaan we pas volledig voor de bijl bij het lezen van de verbruikscijfers: de vorige versie was met een gemiddeld verbruik van 1,96 l/100 km al niet bepaald een zuipschuit, maar de MY21 doet met 1,53 l/100 km) nog een kwart beter – volgens Honda zou je tot 800 kilometer uit de elflitertank kunnen puren.

 class=


Clever blok
Die vooruitgang danken de Japanners aan het doorontwikkelde eSP-blok in het vooronder, waarbij de wrijving van elk deel van de motor tot in de puntjes wordt herbekeken. De offset cilinder vermindert de wrijving terwijl de zuiger zelf via een oliesproeier die onderaan gekoeld wordt, wat opnieuw de wrijving vermindert, terwijl ook de kleppen worden bediend via met naaldlagers uitgeruste tuimelaars. De implementatie van een wisselstroomgenerator (ACG) is ook clever: die wekt elektriciteit op en fungeert tegelijk als startmotor, waardoor gewicht afneemt en de opstelling vereenvoudigt. Puur motorisch verliest de MY21 liefst 7 kg t.o.v. zijn voorganger. Tel daar nog een nieuw buizenframe van hogedrukstaal bij op (-1,7 kg) en het rijklaargewicht klokt af op amper 117 kg. Goed 11 kilo minder dan voorheen. 

Trommel
De link tussen het frame en de alu 18-duimswielen wordt vooraan verzorgd door een 31mm telescoopvork en een in vijf trappen instelbare stereovering achteraan. Het gecombineerde remsysteem bijt vooraan middels een tweezuiger remklauw in een enkele 240mm schijf, achteraan rekent Honda daarvoor op een 130mm trommelrem. Eenvoud siert. De CB125F zal bij de dealers worden afgeleverd in de kleuren rood (‘Splendor Red’), wit (‘Pearl Cool White’) en zwart (eh, ‘Black’). Prijzen volgen later.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red