We hebben er door de gekende omstandigheden een stuk langer op moeten wachten dan voorzien – hij had normaal in de lente van 2020 al uit de fabriek moeten rollen – maar nu komt de officiële launch van de Bimota Tesi H2 plots écht dichtbij. De productie werd de afgelopen dagen opgestart, en sinds vandaag staan op de webstek van de in Rimini gevestigde motorbouwer plots een pak foto’s, een uitgebreide technische fiche én zelfs een lanceerdatum te blinken: eerste levering in oktober 2020!
Wie geïnteresseerd is in deze monsterlijke kruising tussen gewaagd en exclusief Italiaans design, en de supercharged know-how van Kawasaki, kan er overigens maar beter snel bij zijn: de pre-orders staan inmiddels open, en er zullen in totaal slechts 250 genummerde exemplaren gebouwd worden. Zoals we sinds EICMA 2019 weten, zal de Tesi H2 aangedreven worden door de 998cc grote, supercharged vier-in-lijn uit Kawasaki’s H2, maar over de specs deden nogal wat geruchten de ronde. Die zijn bij dezen ook de wereld uitgeholpen: het blok zal 231 pk leveren aan de krukas bij 11.500 toeren, wat met Ram Air – Kawa blijft Kawa – zou oplopen tot 242 pk bij hetzelfde toerental.
De eerste modellen worden vanaf 1 oktober 2020 in Italië en Europa gedistribueerd, daarna wordt de verkoop geleidelijk uitgebreid naar andere markten. Bestellen kan via dit formuliertje, in zowel ‘Standaard’- als ‘Carbon’-uitvoering, al check je op voorhand beter even je spaarrekening. De kruisworp moet liefst 64.000 euro kosten (Italiaanse) btw inclusief…
Volledige technische fiche:
Tesi H2 | |
Frame | Aluminum alloy plates billet machined, with rear swingarm mounting plate |
Motor | 4-takt, 4-cil, DOHC, 4 kl. per cilinder, vloeistofgekoeld, supercharged |
Motorinhoud | 998 cc |
Boring x slag | 76.0 mm × 55.0 mm |
Compressieratio | 8.5 : 1 |
Max. vermogen | 231 pk / 11,500 tpm Met Ram Air: 242 PS/11,500 tpm |
Max. koppel | 141Nm bij 11,000 tpm |
Injectie | vier DFI® 50 mm gasklephuizen met dubbele injection, Euro 4 |
Tankinhoud | 17 lt. |
Transmissie | 6-bak |
Versnellingsratio’s | 1° 3.188(51/16); 2° 2.526(48/19); 3° 2.045(45/22); 4° 1.727(38/22); 5° 1.524(32/21); 6° 1.348(31/23) |
Koppeling | Nat, multi-disc |
Lengte | 2.074 mm |
Breedte | 770 mm |
Hoogte | 1.155 mm |
Wielbasis | 1.445 mm |
Grondspeling | 140 mm |
Zadelhoogte | 840 mm (+/- 10 mm) |
Balhoofdhoek/naloop | 21.3° / 117 mm |
Vering/demping voor | Billet alu swingarm |
Veerweg vooraan | 100 mm |
Vering/demping achter | Billet alu swingarm |
Veerweg achteraan | 130 mm |
Voorband | 120 / 70Z R17 |
Achterband | 200 / 55Z R17 |
Remschijven vooraan | 2x 330 mm |
Remschijf achteraan | 220 mm |
Drooggewicht | 207 kg |
Prijs (Italië) | € 64.000 incl. btw (22%) |
Verkoopstart | Oktober 2020 |