Gespot: de ietwat vreemd ogende MY21 Ducati Monster

Aah, spyshots! De favoriete manier voor producenten om vrij gecontroleerd al een tipje van de sluier te lichten van en opwinding te veroorzaken rond een op til staande worp. En als er dan zo’n, al dan niet georchestreerde, gedeeltelijke onthulling opduikt, smullen we er doorgaans met z’n allen van. Al fronsen we toch even de forse wenkbrauwen bij ‘t zien van de door RideApart in Duitsland gespotte Ducati Monster voor 2021. Het gekiekte exemplaar wijkt namelijk wel erg ver af van wat we van de Monster-familie gewoon zijn.

Zo zijn de voortrein en koplamp wel herkenbaar, maar beschikt deze machine duidelijk niet over een trellisframe! In plaats daarvan lijkt de nieuwkomer opgebouwd rond een gegoten alu monocoque-frame – wat voor echte Monster-adepten toch enigszins als heiligschennis zal aanvoelen. Voorts vallen op deze testmachine meteen de gespleten swingarm, de korte dubbele einddemper (of die overeind blijft met de Euro5-normen in ‘t verschiet valt af te wachten) als de waterkoeling op, zoals die ook al op de Monster 821 en 1200 steekt – enkel de huidige 797 Desmodue ontsnapte de afgelopen jaren nog aan de vloeistofgekoelde (r)evolutie.

Of…
Een andere denkpiste zou – ondanks de duidelijke Monster-neus – een Streetfighter V2 kunnen zijn. Het frame lijkt immers nogal sterk op dat van de Panigale V2, waardoor ook het blok wel eens de 955cc grote Superquadro-twin van de kleinste Pani zou kunnen zijn. Ook de eerder genoemde dubbelloops uitlaatdemper lijkt op het exemplaar op de kleinste sportieveling uit Borgo Panigale. Binnenkort weten we ongetwijfeld meer.

 class=
 class=

Voer voor discussie, denken wij. Wat denken jullie?

Beelden: RideApart


Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui