Waarom je een Honda CB500 moet kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Deze maand gaan we voor de Honda CB500 van de jaren ‘90.

Wat is het? 
Wellicht onze absolute favoriete ‘opstapper & wegwezer’ voor geen geld. Een motor die destijds door zowat alle rijscholen werd gebruikt, omdat het een ontzettend gemakkelijke motor is. Daarnaast heeft hij ook tijdloze looks, die nauwelijks verraden dat deze motor intussen als een oldtimer beschouwd kan worden. De CB500 is een onderschatte motor waarmee je hopen probleemloze kilometers kan afmalen. 

Wat moet ik weten?
Een Frans magazine reed ooit 50.000 km met een CB500, gooide hem open en vond het blok in nieuwstaat. Nog eens 50.000 km verder deden ze dat opnieuw en vervingen ze enkel de zuigerveren, ook al was dat niet nodig. In Frankrijk werd er indertijd een 24u van Le Mans met enkel CB500’s gereden en ook daar ging er geen enkele van kapot. Laat het ons zo stellen: als Trump ooit – wellicht abusievelijk – de nucleaire holocaust lanceert, zijn CB500’s waarschijnlijk het enige wat overleeft om aan de menselijke beschaving te herinneren. De productie stopte in 2002, maar enkel vanwege de Euro2-normen. 

Tips van experts
Het is een ouder model, wees dus bereid om olie en filters te vervangen. Het kan ook nooit kwaad om de vorkolie te verversen, net als remvloeistof, remblokken en dergelijke. Het is nog een model met carburatoren, dus als de motor al een tijdje stilstaat met hedendaagse benzine is het mogelijk dat de carbu’s helemaal schoongemaakt moeten worden. Koop dus zeker een rijdend exemplaar als elke euro telt. Maar mechanisch zijn ze zo goed als onverwoestbaar.

Honda CB500 (1993-2020): Vloeistofgekoelde tweecilinder |499cc | 58 pk |173 kg | 18 l. |€ 1.500,00 – € 2.000,00

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red