Triumph Thruxton 1200 RS

Van der Wal stapte in het vliegtuig voor een eerste kennismaking met de nieuwste toevoeging in Thriumphs modern-classics serie. De THRUXTON RS. Even appen voor een eerste indruk.

Waar zit je?

Algarve, niet langs de kust waar je in de zomermaanden moet vechten voor je plekkie, maar in de binnenlanden. In het bijzonder de N2 die vanaf Faro noordwaarts gaat, de bergen in. Een van de mooiste stuurwegen van Portugal (en omstreken).

Waarom?

Triumph heeft de Thruxton R vervangen voor de RS, de naamsverandering is wat verwarrend, het is niets meer dan een stevig opgefriste versie van de R, op dezelfde basis. Dus nog steeds een (waanzinnig) fraai afgewerkte café-racer met een blok en rijwielgedeelte waar je ook écht wat mee kunt. De RS is veel meer dan alleen een ‘poser’.

Wat is er nieuw?

Het blok werd stevig beetgepakt, met het oog op Euro5 emissie-eisen maar Triumph zegt dat dat niet de hoofdreden is geweest voor de upgrade. Uitgaande van de 8 pk extra, de 6 kilo aan gewichtsreductie, nieuwe remmen, elektronica updates en nog wat kleinere aanpassingen lijkt die stelling ook wel te kloppen.

Welke zaken vielen op?

De loopcultuur van de dikke paralleltwin blijft om door een ringetje te halen. Wel is het koppel voelbaar beter verspreid over het hele bereik en maakt de dikke 1200 ook makkelijker toeren. Blijft ook een opvallende goede stuurmachine voor een motor uit dit genre, gezien de Showa BPF-vork, Öhlins piggybags en het Metzeler Racetech RR-rubber lag dat ook wel in de lijn der verwachting. Top-elementen, mooi afgewerkt maar wel tegen een prijskaartje, 18.800 in NL. Dat is pittig. O ja, een duo kan vanaf nu niet meer mee…

Wanneer lezen we meer?

Komende KicXstart, 7 februari in de winkel!

Deel

Gerelateerde artikels

Furugan Fury EVO

Producttest: Furygan Fury EVO

Sinds enige tijd rijd ik met een Furygan Fury EVO airbagvest. Dit losse vest is niet gekoppeld aan een jas of iets dergelijks, maar draag