400 kilometer flitsen: Energica Eva Ribelle

Werd door Energica’s wel erg fleurig getooide CEO Livia Cevolini op de wereld losgelaten: de nieuwe line-up van het Italiaanse elektrische merk, waaraan voor 2020 één nieuwe motor wordt toegevoegd. De Eva Ribelle – Italiaans voor ‘rebels’ – is een streetfighter die op basis van de Energica Eva zal worden gebouwd. Al betekent dat niet per se dat ze in Italië van een blanco blad zijn vertrokken. Neen, zet je de Ribelle naast de standaard Eva en de EsseEsse9, dan moet je al goed je best doen om de verschillen te spotten. We helpen je even: de Ribelle heeft een iets sportiever zadel, dat je net wat meer naar het (lager gepositioneerde) stuur toe kantelt, heeft een licht afwijkend kuipwerk, een kleine nacelle bovenop de koplamp en wordt in een matgrijze of rode lik verf gedoopt.

Belangrijker in de elektrische motorwereld is echter hoe lang zo’n beauty ‘t uitzingt op één batterijlading. Wel, ook op dat vlak zet Energica een flinke stap in 2020, met een volledig nieuwe lithium-polymeerbatterij. Die heeft een capaciteit van liefst 21,5 kWh, ofte een immense vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie die ‘t met 13,4 kWh moest zien te rooien. In de praktijk wegen de nieuwe motoren daardoor vijf procent minder, terwijl de actieradius wel met liefst 60 procent groeit. Onder invloed van de nieuwe batterijen, moet de AC permanente-magneetmotor in zowel de Eva Ribelle, de Eva EsseEsse9 én de Ego dik 145 pk (107 kW) en 215 Nm aan koppel gaan neerzetten. Het merk zelf ging al testen in naar eigen zeggen ‘realistische omstandigheden’, waarbij de nieuwe setup zeker niet verkeerd presteerde: bij stadsverkeer zingt de nieuwe accu het 400 kilometer uit, op de snelweg dik 180 kilometer en bij gemengd gebruik lukt hij 230 kilometer. Mooi zo! 

Net zoals de ‘gewone’ Eva, krijgt ook de Ribelle vier rijmodi, vier regeneratiemodi, een volledig instelbare 43mm Marzocchi UPSD vooraan in het stalen trellisframe, en een Bitubo monoshock achter (instelbaar: veervoorspanning en uitgaande demping). Brembo tekent voor de radiale remmen, Bosch voor het uitschakelbaar ABS, en Pirelli sjort Diablo Rosso III’s om de gegoten alu velgen.

Aanvullend komen de Italianen met de Energica Connected Ride app die je motor verbindt met je mobieltje. Daarmee zie je in een oogwenk hoeveel kilometer je nog kan bollen, hoe lang je nog moet laden als je aan de laadpaal staat, of er eventuele defecten zijn én zie je meteen hoeveel euro’s, liters brandstof en Co2 je bespaard hebt met het gebruik van je Energica. Over motivatie gesproken. In de app zit ook een parkeerfunctie vervat, die onthoudt waar je je bolide hebt geparkeerd, en kan je zelfs even vanop afstand toeteren om ‘m sneller terug te vinden. Of om de kat van de buren uit de buurt te houden, dat ook. 

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red