Oud is het nieuwe ‘nieuw’: Suzuki V-Strom 1050 en 1050 XT

Nadat Suzuki in 2018 met een heruitgave van zijn legendarische Katana op de proppen kwam – stevig geënt op de GSX-S 1000 S – tracht het bedrijf uit Hamamatsu dat trucje ook dit jaar te herhalen. Wereldreizigers die niet vies zijn van een potje nostalgie, zullen hun hart kunnen ophalen op de reïncarnatie van de DR 800 Big. Die in wezen een licht hertekende en geüpdatete versie van Suzuki’s dikke tweecilinder hoogpoter is: de V-Strom – die voor 2020 de addenda ‘1050’ en ‘1050 XT’ meekrijgt.

Op stilistisch vlak is het teruggrijpen naar een rechthoekige led-koplamp alvast geen nieuwigheid – dat manoeuvre voerde ‘t merk ook vorig jaar uit met z’n Katana (exact dezelfde koplamp) – terwijl vooral de rechthoekige snavel moet hinten naar de historische ‘Big Piston’-mono die onder de billen van Gaston Rahier (1988) furore maakte tijdens Parijs-Dakar. Een cult-model met de grote ‘C’, dat nu nieuw leven wordt ingeblazen in deze moderne editie van de V-Strom 1050. Missie geslaagd? Dat laten we aan uw oordeel over. 

Meer power
Enkele verschillen tussen de ‘gewone’ en de XT springen meteen in het oog: zo is die eerste  uitgerust met lichtmetalen velgen, terwijl die op de XT gespaakt zijn. Dan zijn er de typespecifieke kleuren: wit/grijs en zwart/grijs voor de gewone, oranje/wit of geel voor de XT. Verder mag de naamsverandering wel hinten naar een grotere longinhoud – V-Strom 1050 in plaats van 1000, maar het aantal cc’s in de Soes blijft hangen op 1.037. Toch levert de 90° V-twin dankzij z’n agressiever gevormde in- en uitlaatnokken en betere koeling wel een tikkeltje meer power: 107,4 pk bij 8.500 tpm en 100 Nm bij 6.000 tpm. Daarmee doet hij ‘t een kleine 7 pk beter dan z’n voorganger, maar 500 toeren hoger in de schaal, terwijl hij een Newtonmetertje verliest en z’n koppelpiek pas 2.000 toeren (!) hoger in de schaal vrijkomt dan voorheen. De V-Strom zal ook verkrijgbaar zijn in een gereduceerde versie van 35 kW speciaal voor A2-licentiehouders.

Elektronica
Naast de motorische updates, werd ook het elektronica-pakket van de V-Strom grondig onder de loep genomen, waarbij alle rij(ders)hulpjes vanaf nu onder het zogenaamde SIRS-systeem (Suzuki Intelligent Ride System) werden ondergebracht. Waar de standaard V-Strom 1050 voor ‘t eerst ride-by-wire, drie rijmodi (A,B en C, van direct naar zachtaardig) en instelbare tractiecontrole krijgt (drie niveaus instelbaar en uitschakelbaar), pakt de XT verder uit met led-richtingaanwijzers, een middenbok, een 12V-stekker onder het zadel, een zes-assige IMU die diens bochten-ABS, de cruisecontrole, de heuvelhulp, achterwiellift en een gewichtsafhankelijk load depend systeem aanstuurt. Verder is het dashboard ook nieuw: een LCD’tje met monochrome weergave. 

Rijwielgedeelte
Op vlak van rijwielgedeelte verandert er minder: het frame van de nieuwe V-Strom 1050 is hetzelfde aluminium chassis met dubbele balk en een identieke ophanging met een volledig instelbare 43mm Kayaba UPSD vooraan en de gekende monoshock achter die zowel qua veervoorspanning als uitgaande demping regelbaar is. De zadelhoogte werd op 855mm vastgelegd op de gewone, 850mm op de XT (al kan je daar over een afstand van 20mm bijregelen). Remmen gebeurt als vanouds door Tokico radiale remklauwen. Verder werd de Japanner voorzien van een in hoogte verstelbaar windscherm (met tools op de ‘gewone’, zonder op de XT). De nieuwigheden hebben evenwel hun weerslag op het gewicht van de nieuwe V-Strom: de standaard V-Strom 1050 wordt een tikkeltje zwaarder (236 kg vs. 234), terwijl we in XT-livrei toch gewag kunnen maken van flinke obesitas (247 kg tegenover 233)… Over prijzen en beschikbaarheid kunnen we dra uitvoeriger berichten.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke