SIDI Trial Zero 1

Nu de herfst volop aan de gang is, is het tijd om het asfalt vaarwel te zeggen en in de modder te gaan spelen. Je rijkunsten bijspijkeren op een trialmotor zou bijvoorbeeld zomaar kunnen. Absoluut fundamenteel bij trialrijden is dat je zo min mogelijk de grond raakt met je voeten, maar dan moet je dus wel beschikken over een paar echte triallaarzen. Die kan je ook perfect gebruiken op andere offroadmotoren, maar het omgekeerde geldt dus niet. Crosslaarzen hebben immers een beenharde zool, terwijl de zool van een triallaars zacht is en veel profiel heeft. Zo ook de SIDI Trial Zero 1, die ik intussen al twee jaar in test heb. Toen ik ze uit de doos haalde, zaten er ijzeren tippen op. Die heb ik er onmiddellijk af gehaald, om de volledige zool te kunnen benutten. Het grijze, speciaal gevormde zachte profiel biedt veel grip en steun, maar na twee jaar regelmatig trialrijden vertoont de zool stilaan slijtsporen van de voetsteun. De binnenste zijde van de laars is afgewerkt met een dikke laag leder, die voorkomt dat de uitlaat je been roostert. Je scheenbeen wordt beschermd door een voorgevormde kunststofplaat die steenslag (en andere onaangename zaken) tegenhoudt. De SIDI Trial Zero 1 biedt veel steun en bescherming, en de sluitingen zijn correct te bedienen. Het enige minpunt is de uitneembare binnenzool: deze laarzen aantrekken vraagt een beetje duw- en trekwerk; wat logisch is want de protectie zit rond de enkel en is gelukkig stevig uitgevoerd en smal, maar de binnenzool durft daarbij om te krullen. Als je dan al wat gezweet hebt – trial is een sport, nietwaar – dan zit je weleens te sukkelen met de zool. Maar afgezien daarvan: absoluut geen klachten.

Prijs: € 269,- (NL: € 259,95) | Getest door: Stefaan Buyze |
Meer info: www.ipstore.be – www.jopa.nl

 

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red