Vanucci VC-1

Toegegeven, wij zijn wel fan van motorsneakers: in een wip omsnoeren onder een motorjeans, om zonder volledige ‘battledress’ even naar de bakker of richting een terrasje te rijden. We hebben onze Vanucci VC-1’s nu enkele maanden ‘in dienst’, en de retouroptie hebben we tot op heden niet gelicht. No sir! Om te beginnen vinken de VC-1’s alle hokjes af: ze zijn waterdicht en ogen strak en modern, met een subtiel kleurenpalet en een mooi om de enkel en voet aansluitende pasvorm. De tijden dat motorschoenen er als werfbottines uitzagen, liggen gelukkig ver achter ons. En toch hebben ze niet ingeboet aan protectie. Zowel op de neus, enkel als zool zitten protectoren, waardoor de sneakers hetzelfde CE-keurmerk krijgen als korte motorlaarzen (EN 13634:2015). Daarenboven zorgt een combinatie van veters en ritsen voor de echte sneaker-look. Die ritssluiting aan de binnenzijde is geen zwakke plek qua waterdichtheid, want daarachter zit een membraan verscholen dat elke druppel regen van je kousen weghoudt. Die laatste worden dankzij het ademende SympaTex-membraan ook niet nat door overmatig zweten. Uittrekken lukt dankzij bovengenoemde ritsen ook als de veters nog geknoopt zijn, aantrekken is een ander paar mouwen. Het rundsleer van de VC-1’s is er namelijk niet meteen op voorzien om veel uit te rekken en dat is een letterlijk pijnpunt. Hoewel de sneaker op de motor erg comfortabel om dragen is, is hij niet meteen geschikt om lange wandelingen mee te maken. Wat we wel konden appreciëren is de dieper ingesneden ‘contrefort’ (zone achillespees): door die clevere uitsparing kregen we ook bij lange ritten geen last van wrijving op die zone. Na enkele maanden intensief gebruik ogen en ruiken onze Vanucci VC-1’s nog steeds als nieuw, en dat hopen we nog een hele tijd zo te houden. Fijne sloefen! 

Prijs: € 179,99 | Getest door: Jelle Verstaen |
Maten: 37-48 | Meer info: www.louis.be

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke