1. De door ontwerper Massimo Tamburini getekende 916 heeft vele slaapkamers en werkplaatsen overal ter wereld gesierd, maar is ook een inspiratiebron geweest voor andere motorfabrikanten. Toch werd Tamburini op zijn beurt geïnspireerd door de Honda NR750.
2. Het blok van de 916 is een vergrote 888, waarbij door een twee millimeter langere slag de cilinder- inhoud groeide van 888 naar 916cc (boring x slag van 94 x 64 naar 94 x 66 mm).
3. Het frame was een evolutie van het voorgaande 888-frame, met onder andere zichtbare extra motor- blokmontagepunten aan de achterkant.
4. De enkelzijdige swingarm was vooral gekozen voor de looks, maar door de juiste afmetingen te kiezen hoeft een enkelzijdige achtervork niet veel zwaarder te zijn voor de vereiste stijfheid. Dat het werkt, blijkt wel uit de talloze titels en overwinningen die Ducati met zo’n swing- arm behaald heeft. Toch wilde Fogarty ooit een dubbele swingarm. Dat vertikte de fabriek.
5. In 2001 verscheen de 996R, met een geheel nieuw motorblok: De bekende Testastretta, met de compactere cilinderkoppen met veel kleinere klephoek. Doordat de hoek tussen in- en uitlaatkleppen werd verkleind van 40 naar 24 graden, werden de verbrandingskamers kleiner en kon bij de grotere boring en kortere slag een hoge compressie worden behouden. Boring x slag was nu 100 x 63,5 mm, wat … 998cc opleverde.
6. De 916 stal de show tijden de ‘Art of Motorcycle’ exhibitie in het Guggenheim Museum in New York, in 1998. De tentoonstelling over motorfietsontwerp werd verguisd door kunstcritici, maar daar had museumdirecteur Thomas Krens (zelf fervent motorrijder) lak aan. De exhibitie is tot op heden de best bezochte ooit in het Guggenheim.
7. Vanaf 2002 werd het Testastretta-blok in alle modellen gebruikt en veranderde de typenaam naar 998. Uiterlijk zijn de 998’s onder andere te herkennen aan de minder open zijpanelen van de kuip. De 998 bleef in 2003 lever- baar naast de nieuwe 999.
8. Als homologatie- model voor het WK Superbike bracht Ducati een 916SP uit, waarbij het sterk afwijkende motorblok niet alleen andere zuigers, drijfstangen, kleppen en injectie had, maar zelfs sterkere carters met het oog op de inhoudsvergroting in het WK Superbike naar 926 en later 955cc.
9. De 916 Senna werd in december 1994 gepresenteerd op de motorshow van Bologna ter nagedachtenis aan de eerder dat jaar overleden Ayrton Senna. Senna was een persoonlijke vriend van Claudio Castiglioni. In totaal maakte Ducati drie Senna-edities, in ‘95, ‘98 en 2001. In alle gevallen kwam de opbrengst ten gunste van de Instituto Ayrton Senna, een liefdadigheidsinstelling in Brazilië.
10. 916-ontwerper Massimo Tamburini bleef in ‘96 bij Cagiva toen Castiglioni Ducati verkocht aan investeerders en ontwierp daar de MV Agusta F4, een model dat eigenlijk al in de pen zat als opvolger voor de 916.