Rrrraket: Triumph Rocket 3 TFC!

Jep, daar is ‘ie dan! Na enkele maanden van teasen en speculeren laat Triumph het wildste beest uit z’n stal los op de wereld: de geweldig agressief gestylede Rocket 3 TFC is de krachtigste productiemotor die ooit gebouwd werd in Hinckley.
Uit z’n 2,5 liter grote driecilinderblok puurt de nieuwkomer dik 170 pk en ‘meer dan’ 221 Nm (sic). Bam!

 class=

Gelukkig kan het kanon in het vooronder rekenen op een aardig elektronicapakket: onder meer hellingshoekgevoelige tractiecontrole, bochten-ABS, vier rijmodi, een quickshifter én autoblipper heeft ‘ie standaard aan boord. Daarenboven krijg je ook cruisecontrol, heuvelhulp, sleutelloze bediening én zelfs geïntegreerde bandendrukmeters – handig als je al eens graag een achterband opsmoort. Het erg knappe TFT-dashboardje kan door middel van een optionele Bluetooth-dongle gekoppeld worden aan je GoPro en je mobiele telefoon, waardoor je zowel je muziek kan bedienen, oproepen kan aannemen als Google Maps kan consulteren voor navigatie.

 class=

Ook de remmen zijn niet onbelangrijk om dit beest te temmen – zelfs al is de nieuwkomer volgens Triumph ruim 40 kilogram (!) lichter dan de vorige generatie: om de kolos af te remmen rekenen de Britten op een instelbare radiale mastercilinder van Brembo, die de Stylema-topremklauwen aanstuurt. Een gelijkaardige setup als die op de Ducati Panigale V4, dus!

 class=

Dan rest enkel nog een strak insturend rijwielgedeelte om ‘m tegen de beoogde concurrent uit Bologna – Ducati’s Diavel 1260 – te plaatsen voor een vergelijkingstest. Het volledig aluminium frame kan bogen op een volledig instelbare 47 mm UPSD-cartridgevork van Showa vooraan, en een volledig instelbare monoshock met piggyback van dezelfde makelij.

Wat we helaas nog niet terugvinden op de technische fiche, is het prijskaartje. Al kunnen we op basis van Britse en Amerikaanse prijzen gokken dat hij de showroom niet voor minder dan 25.000 euro zal verlaten. Aangezien er slechts 750 stuks gebouwd zullen worden, zouden we je toch aanraden om dat telefoontje richting bankier niet te lang uit te stellen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red