Verse lak

Na de good old FireBlade vrijwel in z’n geheel gestript te hebben, gaan we langzaam weer over tot het opbouwen. Met de ‘nieuwe’ swingarm en het rechte subframe op z’n plek kon de gereviseerde schokdemper afgemonteerd worden. Nu gaat de focus op de voorkant, maar daarvoor moet de Blade eerst weer op z’n pootjes. Tijd om de wielen eens serieus aan te pakken.

Geschreven door Randy van der Wal Foto’s BVT Motopaint

Het lastige van projecten als deze is en blijft natuurlijk tijd. Aan ideeën en motivatie geen gebrek, maar ‘even’ tussen al het test- en regelwerk door een 1993 FireBlade weer opfrissen tot showroomconditie is niet bepaald een sinecure. Maar goed, we houden dapper vol. Na montage van de door HK-Suspension gereviseerde schokdemper wordt het stilaan tijd de Blade weer op z’n pootjes te zetten. Z’n eigen pootjes welteverstaan, niet die geleende ZX-6-wielen waarvan we nu voor het gemak gebruikmaken. Daarvoor is er eerst wel wat werk aan de winkel. Die originele wielen zijn door de tand des tijds namelijk behoorlijk aangetast. Grote kraters zijn in het lakwerk geslagen na jaren van mishandeling door steenslag, grote dopsleutels en bandenmontage-machinerie. Naar de spuiter derhalve. Het oog viel op BVT Motopaint in Nieuwegein, een motorspuiter gespecialiseerd in juist dit soort restauratiewerk van youngtimers en dus de aangewezen partij om de Blade weer in al haar glorie te herstellen.

Aangezien we toch met zwart aan de gang moeten, hebben we voor het gemak ook het uitlaatsysteem onder de arm genomen; de vale en door roestspikkels geteisterde voorbochten én de bij een sloperij van de plank getrokken standaard einddemper. Vroeger sleutelde je die originele kachelpijp er als eerste af, nu zijn die dingen nauwelijks meer in fatsoenlijke staat te vinden. Mocht je er nog een paar hebben liggen op zolder, wees er zuinig op, ze worden onderhand een klein fortuin waard. Zo niet die van ons, die we gezien z’n staat eigenlijk geen kans meer geven op een nieuw leven. Bij BVT zijn ze minder pessimistisch. “Hier kunnen we nog wel wat van maken, eerst glasparelen (stralen, RvdW) en dan zorgvuldig opschuren. Dat laatste is een stevig klusje omdat de beschadigingen zijn uitgegroeid tot roestplekken en zo een tekening achter hebben gelaten in de demper, dat moet er wel helemaal uitgeschuurd. Daarna doen we er een kleine epoxylaag op, de grondlaag zogezegd. Dat is niet alleen voor de hechting van de toplaag, maar heeft ook een antioxiderende werking.”
Na de voorbehandeling gaat de demper uiteindelijk in de hoogglans zwarte lak, net als het origineel. Pas in ‘94 kreeg de demper van de FireBlade namelijk de blanke aluminiumkleur. Uiteindelijk is anderhalve laklaag nodig. Eerst een dunne laag voor lichte dekking en uiteindelijk hechting van de toplaag. De toplaag is dikker, maar niet té dik. “Dat is juist om snelle beschadiging te voorkomen. Het is een misverstand dat een dikke laag verf dit tegengaat, zo’n laag met dikke verfkoek stoot je sneller stuk.”

De wielen ondergaan eenzelfde soort behandeling. Eerst worden ze gestraald en daarna zorgvuldig opgeschuurd. “Daar gaat bij ons echt het meeste werk in zitten. Bij motoren werk je met kleine oppervlakten en dus is veruit het meeste uiteindelijk handwerk, bij een auto is vrijwel alles machinaal. Het schuren van de wielen is een zorgvuldig werkje, zeker op zo’n multispaakswiel als van de Blade. Daarna worden de pasvlakken van de schijven afgeplakt en kan de verflaag erop.” Net als bij de demper moet ook hier ‘anderhalve’ laag afdoende zijn. Poedercoaten komt ook veel voor en staat bekend als meer stootvast. Nadeel daarvan is wel het ‘sinaasappeleffect’, zeg maar de ruwe toplaag, de glansgraad bij spuiten ligt veel hoger. Het eindresultaat is dan ook verbluffend. De wielen en het complete uitlaatsysteem ogen weer volledig als nieuw. Precies waar het ons om te doen is. BTW inbegrepen zijn we voor de wielen 450 euro kwijt en voor het uitlaatsysteem 250 euro.

De banden zijn inmiddels ook onderweg, een set Battlax S21’s van Bridgestone: een van de laatste hypersportbanden die nog te verkrijgen is in 16-inch, de afwijkende wielmaat (voor) van de Blade. Niet voor lang meer trouwens, want met de komst van de S22 dit jaar zal de S21 langzaam het veld moeten ruimen en verdwijnt ook bij Bridgestone de 16-inch optie uit de schappen. Stay tuned, in de volgende episode monteren we de voorvork, wielen en reviseren we de remmen! null





In ‘Project Fireblade’ restaureren we een gebruikte 1993 Fireblade weer in volle glorie tot originele staat.

KOSTEN VAN DEZE EPISODE
• Wielen: € 450,00
• Voorbochten + demper: € 250,00

Totaal: € 700,00

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red