Project oer-Blade

Mocht je de afgelopen twee decennia per ongeluk ondergedoken gezeten hebben op de Fiji-eilanden… De Fireblade bestaat dit jaar 25 jaar! Tijd voor een feestje derhalve. Een kwarteeuw Honda Fireblade kan en mag in een blad als KicXstart natuurlijk niet onopgemerkt voorbijgaan, het ding is immers een icoon, al direct vanaf de eerste lowsider met dat geniepige 16-inch voorwiel. Daarom zijn we dit seizoen actief op twee fronten. Na een oneindige reeks smeekbedes bij Honda HQ is het ons gelukt een hagelnieuwe Fireblade los te peuteren (zie volgende pagina) én we duiken in een herstelproject met een eerste generatie CBR900RR, de oer-Blade. De oplettende lezer zal het wellicht zijn opgevallen dat deze CBR tot op heden huisde bij collega Pieter. Tot op heden, want de Blade is onlangs geannexeerd en vertoeft reeds op Neerlands grondgebied. Geannexeerd na wederzijdse overeenstemming en het overmaken van een geldbedrag, dat dan weer wel. We heten niet allemaal Vladimir. Het plan met deze 1993’er Fireblade van de eerste generatie (tweede modeljaar) is ‘m weer terug te brengen in originele ‘showroomstaat’. Dat betekent dat we wat kuipschade weg moeten poetsen, originele knipperlichten en uitlaat op de kop moeten tikken, velgen laten spuiten en nog veel meer. Kortom een aardig project. Voor tips en tricks, mail naar: randy@kicxstart.nl! Tot volgende keer.

 

 

1. Voorvork Verweerd, bekend euvel. Schreeuwt ook intern om een opfrisbeurt. Schokbreker achter idem.

2. Knipperlichten Een setje originele, wie heeft ze liggen?

3. Kuip Schade op de linker zijkuip en kont, daar moet een en ander hersteld worden.

4. Swingarm In eerste opzicht oké, maar vreemde druipsporen lijken het resultaat van accuzuur of een agressief schoonmaakmiddel.

5. Wielen Zo kaal, dat het een bezoek aan een grindbak doet vermoeden. Naar de spuiter!

6. Uitlaatdemper Prima sound uit de ‘Yoshi’, die op zichzelf al een opfrisbeurt nodig heeft. De zoektocht naar de originele demper is echter in volle gang. Tips, iemand?

7. Blok Loopt mooi, gaat later in het traject open voor revisie.

 

 

In ‘Project Fireblade’ restaureren we een gebruikte 1993 Fireblade weer in volle glorie tot originele staat.

  • Km-stand: 20.490 km.

  • Aanpassingen: (Nog) geen.

  • Gedaan: Gekocht… Dat is het wel.

  • To do: Eerst maar eens op kenteken zetten bij RDW, daarna zoeken naar originele knipperlichten en uitlaat.

 

 

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui