Bridgestone SC2 (SC2 Rain)

Bridgestone stelt in het Portugese Lissabon z’n nieuwste telgen in het maxiscootersegment voor, met name de SC2 en de SC2 Rain. We houden van Portugal. We houden van maxiscooters. Maar houden we ook van de Bridgestones?

Geschreven door Pieter Ryckaert                                  Foto’s Ant Productions

 

Maxiscooters, ik heb er wel een boon voor. Het zijn een beetje vermomde hooligans. Maar om met die hooligans een beetje uit de voeten te kunnen, monteer je maar beter een set goed rubber. In wezen heb je sportief rubber nodig zoals je op je sport(toer)motor zou monteren, maar dan in een kleinere maat. En dat is zo’n beetje het opzet van Bridgestone met z’n SC2 (Rain). De hedendaagse scooterbanden beschikken over quasi dezelfde technische eigenschappen als de stokpaardjes van het merk. Met een 3D-computermodel genaamd ‘3D CTDM’ werd een geavanceerd model gebouwd. Zo kan de stijfheid van de rubberblokken al in grote mate bepaald worden nog voor er een lepel rubber aan te pas komt.

De theorie
Met 3LC benoemt Bridgestone de uit de MotoGP overgenomen dubbele compound die traditioneel harder is op het middenvlak en zachter op de flanken, voor een langere levensduur en meer grip in de bochten. Ook de stijfheid van het karkas of onderliggende rubberlagen is hoogtechnologisch, waarbij de uitkomst een scooterband moet zijn die het natuurlijk flitsende stuurgedrag van zo’n ding in de verf zet, maar tegelijk aan de vrij hoge topsnelheden alsnog stabiliteit biedt – wat niet eenvoudig is met zulke kleine wielmaten – en als het even kan ook nog eens een goede levensduur garandeert. Uit ervaring weten we dat scooterbanden er na 5.000 kilometer al erg versleten kunnen uitzien, maar Bridgestone maakt zich sterk dat de SC2’s gemiddeld goed moeten zijn voor 10.000 km, uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl. Omdat het niet overal even droog is, hebben ze meteen ook de SC2 Rain ontwikkeld, die meer op onze contreien is gericht. Die moet met een ander, vernieuwd profiel meer water afvoeren, terwijl een hogere concentratie aan silica in de compound zorgt voor meer grip bij koude temperaturen en in natte omstandigheden.

De praktijk
Wat geeft dat in de praktijk? Ik kom net niet te laat opdagen voor het vertrek en uiteraard zijn alle TMAX Yamaha’s al ingenomen, dus start ik m’n route op BMW’s C 650 GT op de SC2’s. In het niet bijster drukke stadsverkeer van Lissabon valt op hoe wendbaar de Bridgestones zijn, terwijl ze toch veel vertrouwen geven. Enkel op spekgladde kasseien krijgen we de tractiecontrole aan de praat, maar dat is logisch. Op het stuk snelweg blijft de BMW ook aan (te) hoge snelheden perfect stabiel, althans naar scooternormen. Op de minder vlakke, secundaire wegen menen we te kunnen opmerken dat de SC2 als een vrij stijve band aanvoelt en dat er dus wellicht comfortabeler opties bestaan. Maar je kan er stevig hard mee gaan, iets wat de Portugese politie maar matig leek te appreciëren, maar kom. Na de koffiestop veroveren we de sleutels van een Yamaha TMAX op SC2 Rains. Het ligt kurkdroog in Portugal dus over de prestaties op het nat kunnen we weinig vertellen, maar er vallen ons een aantal dingen op die we even toetsen aan de hand van een tweede TMAX op ‘gewone’ SC2’s. En die conclusie is dat de SC2 Rain een paar procenten aan flitsend stuurgedrag lijkt in te boeten ten voordele van stabiliteit, terwijl hij ook net een tikje comfortabeler aanvoelt in het dempen van putten in de weg. Al mag het duidelijk zijn dat we beide banden zowel qua grip, vertrouwen als stabiliteit een hele dag lang niks negatiefs kunnen aanrekenen. Met dien verstande dat de SC2 Rain voor onze contreien de meer aangewezen keuze lijkt. De prestaties op het droge doen nauwelijks onder, maar ze kunnen beter uit de voeten in de occasionele ‘drache nationale.’

 

BESCHIKBARE BANDENMATEN

Voorband SC2
120/70 R 14 M/C (55H – TL)
120/70 R 15 M/C(56H – TL)

Achterband SC2
160/60 R 14 M/C (65H – TL)
160/60 R 15 M/C (67H – TL)

Voorband SC2 Rain
110/70 – 16 M/C (52S – TL – SC Bias)
120/70 R 15 M/C (56H – TL)

Achterband SC2 Rain
160/60 R 14 M/C (65H – TL)
160/60 R 15 M/C (67H – TL)
130/70 R 16 M/C (61S – TL)

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red