Honda CB750 (1975)

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere motoren. Een virtueel bezoekje aan een cockpit die je helaas hoogstwaarschijnlijk nooit zelf voor je neus zal hebben. Deze keer kruipen we in het zadel van de iconische Honda CB750 uit 1975.  Hoe zagen goede manieren er in de jaren 70 uit?

Geschreven door Gijs Gilis           Foto Bert Claes

 

1. Goede manieren beginnen bij goede voorzorgen. Ook in de jaren 70 plakte er al een ‘always wear a helmet’-sticker op de tank.

2. Om de brandstoftank te vullen, moest je eerst het kleine knopje indrukken en dan de grote klep opentrekken.

3. Met deze knop zet je de  lichten aan of uit. Je kon  dus perfect legaal zonder enige vorm van verlichting rondrijden. Gevaarlijk omdat ze je niet zien? Nee joh, de automobilisten hadden toen veel betere ogen!

4. Richtingsaanwijzers waren gelukkig wél noodzakelijk.

5. Iemand passeren of groeten? Dat kon door te toeteren of te flitsen met je grootlicht. Schuiven voor het eerste, drukken voor het tweede, beide op hetzelfde knopje. Of was het andersom?

6. Kleurrijke lampjes voor de richtingsaanwijzers (geel), de olietemperatuur (rood), de neutrale stand van de versnellingsbak (groen) en het grootlicht (blauw). Duidelijker kan niet.

7. Twee grote, analoge tellers die voor de meeste windbescherming zorgden. Kijk trouwens eens naar de kilometerstand; nog net geen 1.000 km.
Zo vind je ze niet veel meer.

8. Het remvloeistofreservoir voor de twee (!) massieve remschijven vooraan. Destijds waren dubbele schijven een optie, maar eigenlijk wel broodnodig om alle 67 paarden enigszins onder bedwang te houden.

9. De dodemansknop kon net zoals bij de (huidige) Gold Wing naar boven of onder gedraaid worden om de viercilinder te laten slapen. ‘t Is maar wat je zelf wil.

10. Een extra knop voor het licht waarbij je de keuze hebt uit drie verschillende opties: stand-, dim- of grootlicht.  Om één van die drie te kunnen gebruiken, moest je wel eerst de knop aan de linkerkant (nr. 3)
op de ‘aan’-stand zetten.

11. Een heel klein knopje voor – jawel – de elektrische starter. Moest de accu het begeven hebben, dan kon je ook nog steeds kickstarten. Wat een luxe allemaal…

Met dank aan motorzaak Felix & Jos, Beringen.

 

Deel


Gerelateerde artikels

Furugan Fury EVO

Producttest: Furygan Fury EVO

Sinds enige tijd rijd ik met een Furygan Fury EVO airbagvest. Dit losse vest is niet gekoppeld aan een jas of iets dergelijks, maar draag