BMW R 1150 RS (2001 – 2005)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorloper van een van onze kandidaten in de vergelijkende test van de sporttoerers: de BMW R 1200 RS.

€ 3.000,00 – € 4.000,00 |  1.130cc | lucht-/oliegek. boxer | 95 pk | 246 kg | 23 l.

Wat is het?
BMW verwende zijn klanten tijdens de beginjaren 2000. Ze vroegen om meer modellen met een luchtgekoelde boxermotor, en kregen die ook. De R 1150-serie was eigenlijk een upgrade van de R 1100-motoren, die naam maakten met het revolutionaire Telelever-systeem. De
R 1150 GS kwam als eerste op de markt, waarna de R, RT, RS en GS Adventure volgden, naast nog wat speciale actiemodellen. De RS was de sportiefste van de hoop, maar het bleef een toermotor. Hij was nauwelijks gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger, maar had wel een hoger en breder windscherm. De aandrijflijn leende de RS van de RT, en het EVO-remsysteem werd standaard geleverd. Ten opzichte van de huidige R 1200 RS is het design een stuk minder sportief, maar hij werd eveneens geroemd om z’n veelzijdigheid en goede stuureigenschappen.

Wat moet ik weten?
Het was niet de mooiste BMW die er rondreed en qua verkoopaantallen stond hij ook in de schaduw van de GS, maar de basisingrediënten van beide motoren waren wel hetzelfde. Het blok leverde veel koppel bij lage toeren en de vijfbak van de R 1100-serie moest plaatsmaken voor een nieuwe zesbak. Die schakelde beter en maakte de motor vooral zuiniger, maar verwisselen van versnelling verliep nog steeds wat stroef. De R 1150 RS was ook uitgerust met het Telelever-systeem, wat trouwens toen al prima werkte, en gecombineerde remmen met ABS. Verder werd de RS geprezen om zijn comfort. Zo kon je het zadel, het windscherm en het stuur aanpassen naar wens. Het dashboard was overzichtelijk, hij had een middenbok, cardanaandrijving en je kon hem uitrusten met harde zijkoffers. Veel tweedehandsexemplaren vonden we niet, maar er zat wel een pareltje tussen voor net geen 3.900 euro. De kilometerstand van 65.000 km schrok trouwens niet af, want de R 1150 RS staat erom bekend erg betrouwbaar te zijn.

Tips van experts
Er is goed over de BMW R 1150 RS nagedacht en hij is ook prima in elkaar gestoken. Als er problemen optreden, meestal bij een hoge kilometerstand, dan zijn het veelal elektrische prulletjes. De versnellingsbak schakelt wat stroef, zeker bij koude temperaturen, maar let ook op dat hij niet té moeilijk overgaat in andere tanden. Een flinke testrit tot de motor op bedrijfstemperatuur is, moet je dus zeker niet vergeten. Hoewel de huidige BMW-boxermotoren bijna zo zacht als een zescilinder draaien, kan het luchtgekoelde blok wat trillingen veroorzaken, zeker bij lage toeren. Als die vibraties te fel naar je handvatten doorstromen, heb je binnen de kortste keren geen gevoel meer in je handen.


Deel


Gerelateerde artikels

Furugan Fury EVO

Producttest: Furygan Fury EVO

Sinds enige tijd rijd ik met een Furygan Fury EVO airbagvest. Dit losse vest is niet gekoppeld aan een jas of iets dergelijks, maar draag