Het is precies tien jaar geleden dat Aprilia met de RS-GP weer op de startgrid van de MotoGP stond. Om dat te vieren komen de Italianen met de hyperexclusieve Aprilia RSV4 X-GP, gelimiteerd op 30 stuks en met een prijskaartje van – slik – 90.000 euro. Oh ja, dat is nog zonder btw…
Daarvoor krijg je natuurlijk wel wat, want met 238 pk voor 165 kg (droog) gaat deze opvolger van de RSV4 X ex3ma als een kogel. Net als de vorige X-modellen is ook dit stukje exclusiviteit gebaseerd op de RS-GP25 GP-fiets, inclusief de gloednieuwe ‘leg wings’ en ‘tail wings’ die pas een paar maanden op de RS-GP zitten.

Uiteraard krijgt de RSV4 X-GP een unieke livery die gebaseerd is op de kleurstellingen die Aprilia Racing hanteert in de koningsklasse; plus allerlei lekkers zoals een carbonstructuur onder het zitje, titanium SC Project MotoGP Replica uitlaatpijpjes, Brembo GP4 MS monoblocs en T-Drive remschijven van hetzelfde merk, STM droge koppeling, volledig instelbare Öhlins racevering en stuurdemper en ga zo maar door.
De 1.099cc 65° V4 met World Superbike racespecificaties is goed voor 238 pk bij 13.750 tpm en 131 Nm bij 11.750 tpm. We grappen weleens dat sommige motoren eigenlijk met een eigen data engineer zouden moeten komen, iets waar Aprilia duidelijk géén grappen over maakt want kopers krijgen bij de motor ook een Yashi laptop met software om de parameters van de APX Aprilia Racing ECU en de elektronische strategieën te managen. Oh ja, en de Italianen zijn helemaal mee met hun tijd want de digitale kopie van het certificaat van echtheid is een NFT.

Verder krijg je bij de RSV4 X-GP ook gewoon een aantal tastbare zaken als bandenwarmers, titantium paddockstands, een tapijtje om ‘m op te zetten en een cover om eroverheen te gooien – je wil natuurlijk niet dat er ook maar één stofje op dit peperdure kleinood valt… Geïnteresseerd in één van de dertig beschikbare stuks? Check factoryworks.aprilia.com.
