Mmmamma Mia: BMW M 1000 RR!

Als we op een BMW-persbericht de letters ‘RR’ spotten, begint onze rechterpols doorgaans al hardnekkig te jeuken. Maar als ook nog eens een ‘M’ in de naam opduikt, is het hek helemaal van de dam. Die ene letter staat immers al sinds mensenheugenis symbool voor het meest performante en exclusieve dat uit de Beierse fabriek rolt. Wel, dat was in de autowereld tot op heden het geval – maar in 2018 dook de M plots ook op tussen de optiepakketten en M Performance Parts voor motoren. Een teasertje voor het echte werk, zo blijkt nu: twee jaar later komt er eindelijk een volbloed M op de markt. De BMW M 1000 RR, op basis van de S 1000 RR superbike. Die pakt niet enkel uit met een waanzinnig knappe kleurstelling, maar ook met 212 pk, carbon winglets, een leeggewicht van 192 kg en zowel ophanging als aerodynamica die de M 1000 RR tot een absolute topper in het gamma bombarderen. Volg je even mee? 

 class=

Motor

Het hart van de nieuwe M 1000 RR is in de basis dezelfde, watergekoelde viercilinder-in-lijn van de S 1000 RR, en komt dus ook met BMW ShiftCam-technologie voor variabele kleptiming en kleplifthoogte. Voor de M puurden de Duitsers er 212 pk uit (of 5,45 pk meer dan de ‘S’) bij 14.500 tpm, en een koppelpiek van 113 Nm bij 11.000 tpm. Het maximale toerental werd opgeschroefd tot 15.100 tpm, en de M krijgt onder meer nieuwe gesmede tweeringzuigers van Mahle, aangepaste verbrandingskamers, hogere compressie (13,5:1), langere en lichtere titanium drijfstangen van Pankl, lichtere tuimelaars, een titanium uitlaat (-3.657 gr!), en volledig herwerkte inlaatkanalen en nokkenassen. Alles samen is de nieuwkomer krachtiger dan de S 1000 RR tussen de 6.000 en 15.100 tpm in – ideaal voor het circuit.

Winglets

De carbon winglets moeten voor optimaal contact tussen de wielen en de weg zorgen, omdat ze neerwaartse druk produceren en dus ook extra wielbelasting naargelang de snelheid (0,5 kg bij 50 km/u en tot 16,3 kg bij 300 km/u). De extra druk op het voorwiel zorgt voor betere stabiliteit in de bochten en damt de neiging tot wheelies in, waardoor de tractiecontrole minder moet ingrijpen, er meer aandrijving wordt omgezet in acceleratie en je snellere rondetijden klokt. Ook bij het aanremmen moet de neerwaartse druk ervoor zorgen dat je later in de ankers kan. 

Rijwielgedeelte

Net zoals op de S 1000 RR wordt ook de M opgebouwd rond het alu brugframe. Al pakt die laatste uit met een geüpdatete, volledig instelbare UPSD-vork, en een herwerkte monoshock met blauwe veer en Full Floater Pro-kinematica. Ook de geometrie van het rijwielgedeelte werd afgestemd op circuitgebruik (met een instelbaar draaipunt voor de swingarm), en BMW herberekende de wiellastverdeling.

Remmen en wielen

De M 1000 RR moet het niet met Hayes-ankers zien te rooien, maar met blauw geanodiseerde ‘M’-remmen, die (in samenwerking met Nissin) ontwikkeld werden op basis van BMW’s racebolides uit het WSBK. Vooraan werken twee radiale vierzuigerremklauwen samen met 5 mm dikke, 320mm remschijven, achteraan rekent BMW op een tweezuigerremklauw, in combinatie met een  220mm stalen remschijf. Die schijven zitten overigens op een set standaard carbon M-velgen gemonteerd. 

Elektronica 

Het dashboard van de ‘M’ is quasi identiek aan dat op de ‘S’, afgezien van een aangepaste startanimatie. Je stelt er middels het gekende selectiewiel onder meer je rijmodi ( Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro1-3) mee in, evenals de Dynamic Traction Control (DTC) en anti-wheelie, twee instelbare gascurves, een drievoudig instelbare motorrem. Voorts is de M 1000 RR uitgerust met onder meer een up/down quickshifter (met omkeerbaar schakelpatroon), launch control en elektronische heuvelhulp. 

Optioneel: het M Competition Pack. 

Nog niet genoeg voor mevrouw of meneer? Dan heeft BMW Motorrad nog een ‘M Competition Pack’ in de aanbieding met een pak gefreesde onderdelen, een lichtere swingarm (-220 gr.), een onderhoudsvrije ketting, afdekkapje voor de duozit en een activatie van de M GPS-laptriggersoftware om het uiterste uit je data en rondetijden te kunnen halen. 

Prijzen krijgen we voorlopig niet mee, noch van het ‘basismodel’, noch van de versie met M Competition Pack. 

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red