1000 Grand Prixs

Grand Prix Le Mans 2023

In 1949 vond op het eiland Man de allereerste Grand Prix voor motoren ooit plaats. Een tweetal weken geleden, zo’n 74 jaar later, mochten we in Le Mans de 1000e GP afvinken. We pikken er graag een paar hoogtepunten uit, van het begin van het WK tot aan de overgang naar het MotoGP-tijdperk.

De Brit Leslie Graham werd in 1949 de eerste 500cc-wereldkampioen op een in Groot-Brittannië gebouwde AJC-machine, maar al snel zou een ander Europees land zijn stempel gaan drukken. Tussen 1949 en 1974 domineerden de Italiaanse fabrikanten MV Agusta en Gilera de 500cc-klasse met MotoGP-legendes als Geoff Duke, John Surtees, Giacomo Agostini, Phil Read en Mike Hailwood.

Agostini 1975

In 1966 won Jim Redman met Honda op Hockenheim en noteerde daarmee de eerste overwinning voor een Japanse fabrikant in de geschiedenisboeken. In 1974 won Yamaha voor het eerst de constructeurstitel en startte daarmee het tijdperk van de Japanners. Suzuki en Yamaha deelden de glorie tussen 1975 en 1982, voordat Freddie Spencer Honda een eerste 500cc-titel bezorgde in 1983.

Spencer 1983

Vanaf de jaren tachtig was het aan de Amerikaanse coureurs, met voorop Kenny Roberts en zijn drie opeenvolgende titels gevolgd door Freddie Spencer, Eddie Lawson, Wayne Rainey en Kevin Schwantz. Tussen al dat Amerikaans geweld scoorden ook een aantal getalenteerde Australiërs wat wereldtitels met Wayne Gardner in 1987 en vooral Mick Doohan die elke 500cc-titel tussen 1994 en 1998 zou winnen.

Doohan Schwantz 1994

Na de Spanjaard Alex Criville in 1999 en Kenny Roberts Jr. in 2000 brak het tijdperk van Valentino Rossi aan, de eerste Italiaanse 500cc-wereldkampioen sinds Franco Uncini. Hij werd eveneens de laatste 500cc-kampioen ooit toen de koningsklasse vanaf 2002 overstapte naar 1.000cc viertaktmachines.

Dit zijn de wereldkampioenen die we sindsdien hebben gekend: Rossi, Hayden, Stoner, Lorenzo, Márquez, Mir, Quartararo en Bagnaia. Ga er even voor zitten en vlieg met deze video van MotoGP-organisator Dorna in 120 seconden door meer dan 70 jaar motorsportgeschiedenis en 1000 GP’s.

Rossi 2009

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan