10 dingen die je (misschien) niet wist over Bo’s RW Racing NTS

1. Net als alle andere coureurs rijdt ook Bo maar met één machine, dit om de kostenstructuur in de Moto2 zo veel mogelijk in te perken. Niet vallen dus in de kwalificatie.

2. Bendsneyer en zijn teammaat zijn de enige twee coureurs in het Moto2-veld die rijden met een NTS chassis. De andere merken zijn Kalex, Speed Up, Honda, MV Agusta en KTM. Dit houdt in het geval van RW Racing in dat twin spar frame, swingarm, wielen en kuipwerk geproduceerd worden door NTS in Fukushima.

3. Het Japanse NTS maakte in 2018 zijn entree in de Moto2 en heeft veel ervaring met het ontwikkelen en fabriceren van specialistische metaaltoepassingen in automotive, marine en lucht/ruimtevaart. In 1970 begonnen als klein metaalbedrijf, is NTS uitgegroeid tot een belangrijke speler in de markt van het DMLS 3D-laserprinten van metaal. CEO Masahiro Namatame is nauw betrokken bij het Moto2-project.

4. Om de drie wedstrijden krijgt iedere rijder een nieuw Triumph blok, verzegeld uiteraard. De 765cc drie-in-lijn is volgens opgave goed voor 138 pk aan de krukas. Begrenzer op 14.000 tpm. Topsnelheid op Mugello: ca. 290 km/u, op Assen ca. 258 km/u (einde Veenslang).

5. Het blok stamt af van de 765 triple uit de Triumph Street Triple, maar is wel 4,4 kilo lichter. De cilinderkop is geflowed, in- en uitlaatpoorten hertekend, compressieratio opgeschroefd, de kleppen van titanium en de klepveren stijver (hogere toerentallen). Verder draait het blok op standaard zuigers, drijfstangen en airbox.

6. Om de twee rijders in gang te houden zijn 17 mensen non-stop in de weer: teameigenaar Roelof Waninge, teammanager Jarno Janssen, NTS-medewerkers Masahiro Namatame en Jin Sasaki, Bo’s crew chief, data-analisten Alberto Osset en Sebastiaan Jonkers, Odendaals crew chief Fabrizio Manciucca, monteurs Roy van Hooren, Bart van Heugten, Jordy van Leeuwen en Adria Requena, rijdercoach Alex de Angelis, pr & marketingman Dolf Rooijakkers, hospitality-dame Christin Baumann en chauffeur Jaap Terpstra.

7. De elektronica (ECU) in de Moto2 is uniform en komt van Magneti Marelli, de tuningmogelijkheden zijn beperkt. Launch control, pitlimiter, autoblip, motorrem (per cilinder) ontsteking en motormapping zijn af te regelen. Er is geen sprake van traction control, de rechterpols is heilig.

8. Het minimumgewicht in de Moto2 is 217 kilo (motor + rijder), daar zitten Bo en zijn NTS nog niet aan. Bendsneyder – met 1.84m de langste Moto2-coureur – weegt 69 kg, de motor ongeveer 153 kilo, samen plusminus 222 kilo.

9. Alle motoren hebben een FCC slipperclutch, verzegeld. Kleinere blokdeksels ten opzichte van het standaard blok zorgenvoor de gewenste grondspeling. Vering en uitlaat zijn een Japans onderonsje met respectievelijk KYB (ook wel bekend als Kayaba) en Sakura.

10. Het ronderecord op Assen in de Moto2 staat op naam van Johann Zarco (2015) met een 1.36.346 en een gemiddelde van 169,7 km/u. De beste ronde van Bo (2018) is een 1.38.715.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.