Bimota is back

De geruchten al zou Kawasaki het merk Bimota hebben overgenomen blijken dus waar. Het is de Europese afdeling van Kawasaki die het illustere Italiaanse merk vanonder het stof blaast als aandeelhouder van Bimota. Daarbij blijft Bimota een volkomen Italiaans product, dat uiteraard met Kawasaki blokken aan de slag zal gaan. En ze hebben in de drie jaar voorafgaande aan dit leuke nieuws niet stil gezeten in Rimini, getuige de nieuwe Tesi H2. Voorzien van het geblazen H2 blok, monteerde Bimota de bekende Tesi naafbesturing en gaf het uiterlijk een eigen toets, met heel veel carbon en een eigenzinnige luchtinlaat om de superchager van frisse lucht te voorzien. En uiteraard vleugels.

De swingarm voor en achter worden beide afgeveerd door elektronische Öhlins veren. Over verdere cijfers is niks bekend, waarbij het dus afwachten wordt of ze ook het blok onder handen hebben genomen.

Naast de Tesi H2 is er ook een tekening van een Bimota KB4, een soort retro-superbike, waarbij we uitgaan van een Kawasaki ZX-10 blok overgoten met een Bimota-saus.

Bimota onstond door een samenwerking van de heren Valerio Bianchi, Guiseppe Morri en de illustere Massimo Tamburini, de geestelijke vader van de Ducati 916 en MV Agusta F4. Bimota werkte steeds met motorblokken van andere constructeurs en bouwde die in een eigen frame, omdat het niveau van de frames in de jaren ’70 niet veel soeps was. Bimota maakte dus goed sturende Japanse superbikes, waarbij ze reeds in 1977 hun KB1 voorstelden, de eerste Bimota met Kawasaki Z1000 blok.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse